Succesvol worden op social media doe je met een duidelijk plan!
Waarom een Stap Terug?
Zodat we met een duidelijke strategie direct 10 stappen vooruit kunnen zetten. Mijn eerste vraag is altijd: Waarom wil jij aan de slag met social media?
Met een goed plan kunnen we gericht aan de slag om dat doel te bereiken. Want daar zit vaak het probleem: je wilt aan de slag met social media en er verder niet te veel over nadenken. Maar om succesvol te worden moet je eerst weten wie je doelgroep is en wat je gaat communiceren. Daarom zetten we eerst een stap terug. Wat maakt jouw merk uniek? Wie zijn je droomklanten? Wat doen je concurrenten?
Daar gaan we achterkomen! Na de eerste kennismaking plannen we een afspraak in om jouw wereld letterlijk in te stappen. In een workshop vol post-its, kritische vragen, en hopelijk ook een beetje lol ontdekken we wat jouw merk uniek maakt, wie je droomklanten zijn en wat jou onderscheidt van de concurrenten.
Deze merkstrategie, koppelen we aan een plan. De communicatiestrategie die we uit gaan voeren op jouw kanalen. Met duidelijke doelstellingen, sterke contentpilaren en een passende communicatiestijl stel ik een compleet communicatieplan op. Zo kunnen we gericht aan de slag met content die aansluit bij jouw merk én jouw doelgroep aanspreekt!
Wat kan je verwachten?
Complete merk- en communicatiestrategie
Door een Stap Terug te zetten duiken we jouw wereld in. We ontdekken waar je merk voor staat, wie jouw doelgroep nou écht is en wat je uniek maakt ten opzichte van je concurrenten.
Is dat duidelijk? Dan maken we een communicatieplan waarin precies staat wat, waar en hoe we gaan communiceren. Jij ontvangt een compleet overzicht met de regels in jouw wereld.
Stap Terug gezet? Dan kan je aan de slag met de communicatie op jouw online kanalen! Als je daar nog wat handjes en hersenen voor kan gebruiken, sta ik voor je klaar om jouw social media beheer over te nemen.
Je ontvangt:
Merkstrategie
Inzicht in doelgroep
Concurrentieanalyse
Communicatieplan
Strategie voor social media
Meetbare doelstellingen
VANAF 599 EX. BTW
STAP 1 | Merkstrategie
MERK
STAP IN JOUW WERELD
Stap voor stap gaan we steeds dieper in op jouw merk. We beginnen met een analyse van de kerncompetenties, kernwaarden en bedrijfsoriëntatie. Dit koppelen we aan een heldere missie en visie.
Met jouw merkidentiteit duidelijk op papier, mist er nog een ding: wat doen we hiermee? Naast dat dit je richting geeft in je complete bedrijfsstrategie, is het voor de communicatie belangrijk om te weten wat jouw doelgroep hieraan heeft. Daarom koppelen we jouw merkwaarden aan concrete eigenschappen van jouw product of dienst. Zo weten we precies waar de waarde ligt voor jouw doelgroep!.
DOELGROEP
STAP IN HUN WERELD
Dan zijn we er bijna: gemiddeld genomen zijn er 5 tot 8 contactmomenten nodig om een potentiële klant te overtuigen. Daarom brengen we de klantreis inzichtelijk. Zo weten we wat momenten zijn waar klanten afhaken, of juist enthousiast worden.
Op die momenten kunnen we later inspelen met de communicatie: met de juiste content en goede contactmomenten leiden we jouw droomklant naar je toe.
CONCURRENTEN
STAP IN ZIJN WERELD
Dit doen we niet alleen door jullie aanbod en merk te vergelijken, we houden ook een communicatieanalyse, Hier krijgen we inzicht in hun communicatie activiteiten. Wat vertellen zij? Aan wie vertellen zij hun boodschap? Wat doen ze goed? Wat doen ze slecht?.
Als we weten wat de overeenkomsten en verschillen met je concurrenten zijn, weten we jouw positie in de markt. Zo kunnen we ervoor zorgen dat jouw droomklanten ook écht naar jouw gaan. En niet naar die buurman waar het gras altijd groener leek te zijn.
"Je wordt zo makkelijk in je dagelijkse werk gezogen, maar een Stap Terug zetten is zo belangrijk om de koers te bepalen."
Brigitte van Brug - Nederlof
STAP 2 | Communicatieplan
Met een duidelijke merkstrategie op zak, gaan we verder met een communicatieplan. Dit communicatieplan bestaat uit 4 onderdelen:
- Targets: de doelstellingen van de communicatie
- Thematiek: type content en onderwerpen die we gaan delen
- Tone of Voice: de stijl waarin de posts geschreven worden en welk gevoel dit op moet roepen
- Tips & Tricks: concrete aanbevelingen voor de uitvoering van jouw communicatie op social media
Met deze onderdelen stellen we een compleet plan op die we hierna alleen nog maar moeten uitvoeren. Dit plan zit vol contentideeën, praktische tips en handige hulpmiddelen. Het is de vertaling van alles wat jouw bedrijf doet en vertelt naar een compleet handboek vol handvaten die we kunnen gebruiken in de communicatie van jouw bedrijf.
STAP 3 | Social Media Beheer
Op dit moment sta je te springen om aan de slag te gaan met jouw communicatieplan. Kan je bij die uitvoering ook nog wel wat hulp gebruiken? Hier ben ik!
In deze laatste stap ga ik aan de slag met jouw social media kanalen. Ik bedenk, maak en deel content volgens het communicatieplan. Zo word ik écht onderdeel van jouw team. Alles gaat ten slotte in goed overleg. Waar social media bij jou waarschijnlijk ergens onderaan je prioriteitenlijst staat, is het bij mij prioriteit nummer één. Zo weet je zeker dat er altijd genoeg content klaar staat om gedeeld te worden.
In de praktijk:
Kennismaking
We starten met een (online) kennismaking waarin we dieper ingaan op jouw huidige situatie en doelstellingen. We krijgen concreet in beeld wat je huidige aanbod is, wie je huidige klanten zijn en waar jij naar toe wilt met jouw bedrijf.
Workshop
In één dagdeel gaan we all-in. We starten met het koppelen van jouw merkwaarden aan concrete eigenschappen van jouw product of dienst. Ook maken we jouw droomklanten inzichtelijk door te ontdekken hoe zij denken, zien, horen en voelen en vergelijken we jouw merk met die van de concurrent.
Uitvoering
Alle inzichten komen tot uiting in een communicatieplan. In één document zetten we alles op papier. Hierna kunnen we, na een feedbackronde, direct aan de slag met de uitvoering. Strategisch jouw verhaal vertellen via social media.
“Je wordt zo makkelijk in je dagelijkse werk gezogen, maar dit is zo belangrijk om de koers te bepalen"
Brigitte - Nederlof
Zet jij de eerste stap?
Plan een gratis kennismaking in!
Plan je snel een (online) kennismaking in? Of als je dat toch een beetje spannend vindt, mag je me ook eerst een berichtje sturen.